New German lessons

A forum for guides, lessons and sharing of useful information.
Post Reply
Plusquamperfekt
cuneiform
cuneiform
Posts: 192
Joined: 25 Nov 2013 15:39

New German lessons

Post by Plusquamperfekt »

OK people, I know that there already is a thread for German, but I don't think that the lessons were very good (plenty of spelling mistakes, no underlying concept of which topics should be tought in which order), so here is my try.

First of all I would like to mention that German is my native language, therefore you can rely on the correctness of the information you will find here. The primary objective of my German lessons will be to give you a brief insight into the basic of German grammar and to help you to improve your reading skills. It is not my objective to make you become fluent, but if you do the exercises I will provide here, it will be much easier for you to make quick progress when you register for an official language course at your local university or language school. Nevertheless these lessons will help you t

Another thing I would like to mention is that I won't explain the phonology. If you don't know how to pronounce German, you will find plenty of information in Wikipedia and on youtube.


Lesson 1

1.1 Personal pronouns (nominative)

Code: Select all

ich    I
du     you (sg.)

er     he
sie    she
es     it

wir    we
ihr    you (pl.)
sie    they (pl.)

Sie    you (formal sg. and plural)
One of the most difficult things for beginners to grasp is that "sie" means both "she" and "they". However, both pronouns require different agreement markers in the verb, so usually there are no misunderstandings:

"sie hat" ("she has") vs. "sie haben" ("they have")

If you write "Sie" with a capitalized "s", then it's a formal "you". The formal "Sie" can be used to address one person or several people. The following tables contains a little comparison between the 2nd person pronouns of German, French and Spanish to make it easier for you to understand the differences:

Code: Select all


German:

        inf.       formal    
sing    du         Sie 
plur    ihr        Sie

French:

        inf.       formal    
sing    tu         vous 
plur    vous       vous

European Spanish:

        inf.       formal    
sing    tú         usted 
plur    vosotros   ustedes
1.2 Declension of "sein" ("to be")

Code: Select all

ich     bin        I am 
du      bist       you are (sg.)

er                 
sie     ist        he/she/it is 
es

wir     sind       we are 
ihr     seid       you are (pl.)
sie     sind       they are

Sie     sind       you are (formal)
1.3 Genders

German has definite and indefinite articles. In the nominative, the definite articles are "der" (for maskuline nouns), "die" (for feminine nouns) and "das" (for neuter nouns).
For most nouns the gender is not predictable and therefore it must be learned by heart. However, there are some derivational suffixes which reveal the gender of the noun, but we will talk about these suffixes later. The indefinite articles are "ein" for masculine and neuter nouns and "eine" for feminine nouns. The definite article in the plural is "die" for all three genders. Like in English, there is no indefinite article in the plural.

Examples:

Code: Select all


         Singular                    Plural                     English
         (definite, indefinite)      (definite, indefinite)      

masc.    der Mann, ein Mann          die Männer, Männer         man
         der Junge, ein Junge        die Jungen, Jungen         boy
         der Vater, ein Vater        die Väter, Väter           father
         der Sohn, ein Sohn,         die Söhne, Söhne           son
         der Bruder, ein Bruder      die Brüder, Brüder         brother
         der Hund, ein Hund          die Hunde, Hunde           dogs
         der Tisch, ein Tisch        die Tische, Tische         table (furniture)
         der Stuhl, ein Stuhl        die Stühle, Stühle         chair

fem.     die Frau, eine Frau         die Frauen, Frauen         women
         die Dame, eine Dame         die Damen, Damen           lady
         die Mutter, eine Mutter     die Mütter, Mütter         mother
         die Tochter, eine Tochter   die Töchter, Töchter       daughter
         die Wohnung, eine Wohnung   die Wohnungen, Wohnungen   appartment
         die Schule, eine Schule     die Schulen, Schulen       school
         die Zeit, eine Zeit         die Zeiten, Zeiten         time
         die Liebe, eine Liebe       ---                        love
         
neut.    das Kind, ein Kind          die Kinder, Kinder         child
         das Mädchen, ein Mädchen    die Mädchen, Mädchen       girl
         das Auto, ein Auto          die Autos, Autos           car
         das Haus, ein Haus          die Häuser, Häuser         house
         das Fenster, ein Fenster    die Fenster, Fenster       window
         das Loch, ein Loch          die Löcher, Löcher         hole
         das Fahrrad, ein Fahrrad    die Fahrräder, Fahrräder   bicycle
         das Land, ein Land          die Länder, Länder         country
1.4 Plurals

As you surely have noticed, German has many different ways of forming plurals of nouns. There are many different suffixes like <-e>, <-en>, <-er>, <-s>, <-Ø> and frequently you also have to "umlaut" the stem (a o u au > ä ö ü äu).
Of course there are a lot of "rules" which you could learn by heart in order to be able to predict the plural form of each noun (like for example masculine nouns often end in "-e", feminine nouns often end in "-en", neuter nouns often end in "-er" etc.), but there are so many exceptions that I would rather advise you to simply learn the plural forms by heart. However, there is no need to worry: Language learners of German make many mistakes, but wrong plural forms are quite rare compared to other types of mistakes like choosing incorrect articles, for example. Some German learners even told me that they quickly developed a "feeling" how to form plurals in German, or in other words, instead of memorizing tons of rules, they learned the rules incidentally. So my personal theory is: As soon as you know the plural forms of maybe 100 words, you won't have any trouble with the rest anymore, you will be even capable of guessing the plural forms of words you have never heard before.

1.5 Syntax

The standard word oder in main clauses is SVO and V2. V2 means that the finite verb must always be at the second position of the sentence, no matter which syntactic constituent takes the first position. However, if the first position is not the subject NP, then the first position is somewhat topicalized. You can see this in the following example sentence:

Code: Select all

1    2=V   3    4         5                6

Ich  gebe  dir  morgen    in  der  Schule  das  Buch.
I    give  you  tomorrow  in  the  school  the  book.

"Tomorrow I will give you the book at school."

Alternative constructions:

    Position 1     V=2    Rest

(1) Morgen         gebe   ich dir in der Schule das Buch. (= What am I going to do tomorrow?) 
(2) Das Buch       gebe   ich dir morgen in der Schule. (= What am I going to give you tomorrow?)
(3) Dir            gebe   ich morgen in der Schule das Buch. (= To whom am I going to give the book?)
(4) In der Schule  gebe   ich dir morgen das Buch. (= Where am I going to give you the book?)
1.6 Yes/no-questions

Y/N-questions are formed by placing the finite verb at the beginning of the sentence:

(1) Das ist Herr Schmidt. (This is Mr. Schmidt.) > Ist das Herr Schmitt? (Is this Mr. Schmidt?)
(2) Das ist Frau Müller. (This is Mrs. Müller.) > Ist das Frau Müller? (Is this Mrs. Müller?)
(3) Die Hunde sind hier. (The dogs are here.) > Sind die Hunde hier? (Are the dogs here?)
(4) Die Katzen sind dort. (The cats are over there.) > Sind die Katzen dort? (Are the cats over there?)

Unlike English, you can also place non-auxiliary verbs at the beginning of the sentence:

(5) Liebst du mich? (Do you love me?)
(6) Besuchst du mich morgen? (Are you going to visit me tomorrow?)

1.7 Some conjunctions

"und" (and), "aber" (but), "oder" (or)

Das sind Herr und Frau Meier. (These are Mr. and Mrs. Meier.)
Der Tisch ist hier, aber der Stuhl ist dort. (The table is here, but the chair is over there.)
Ist das ein Junge oder ein Mädchen? (Is this a boy or a girl?)

1.8 Predicative adjectives

Not everything about German is difficult. The good news about adjectives is that predicative adjectives do not agree with the noun they refer to, just as in English:

Some frequent adjectives:

arm (poor) - reich (rich)
hoch (high) - tief (deep)
schnell (fast) - langsam (slow)
heiß (hot) - warm (warm) - kalt (cold)
schön (beautiful) - hässlich (ugly)
klug, schlau (smart, clever) - dumm, blöd (stupid, dumb)
fröhlich, glücklich (happy) - traurig (sad)
groß (big, tall) - klein (small)
alt (old) - jung (young), neu (new)
schwarz (black), weiß (white), grau (grey), braun (brown), rot (red), gelb (yellow), blau (blue), grün (green)
kurz (short), lang (long)
schwer (heavy), leicht (light)
schwer/schwierig (difficult), leicht/einfach (easy) (light)

Some modifying adverbs:
sehr (very), zu (too), ziemlich (pretty), ein bißchen (a little)

Example sentences:
Er ist zu langsam. - He is too slow.
Ist das Mädchen schön? - Is the woman pretty?
Die Männer sind ziemlich alt. - The men are pretty old.
Die Töchter sind ein bisschen zu schlau. - The daughters are a little too smart.
Ist das Auto sehr schnell? - Is the car very fast?

Exercises

Translate from German to English

(1) Ist das ein Mann?
(2) Das sind Hunde und Katzen.
(3) Das sind die Frauen.
(4) Sind das Bücher?
(5) Das ist eine Schule.
(6) Bist du Michael?
(7) Ich bin Sebastian.
(8) Ist das das eine Frau oder ein Mann?
(9) Sind wir in Deutschland?
(10) Ist sie schön oder hässlich?
(11) Der Sohn ist ziemlich groß.
(12) Die Töchter sind sehr jung.
(13) Das Auto ist ein bisschen zu klein, aber sehr schnell.
(14) Die Brüder sind sehr traurig.
(15) Der Tisch ist rot.
(16) Klein, aber fein! (very frequent idiomatic expression)
(17) Ist das Buch sehr schwierig?
(18) Die Tische sind zu schwer.
(19) Hier ist die Mutter und dort ist der Vater.
(20) Dort sind die Männer und die Frauen.

Translate from English to German

(1) Is the dog happy?
(2) The sons are here.
(3) The cars are too slow.
(4) The men are pretty old.
(5) Mrs. Schmidt is a little stupid.
(6) Are the books red?
(7) Is he very rich?
(8) The child is a little too heavy.
(9) Is the car blue?
(10) Are you the mother?
(11) Is German difficult?
(12) The tables are new, but the chairs are old.
(13) The sons are rich, but ugly.
(14) The daughters are poor, but pretty.
(15) Are the girls young and pretty?
(16) Is the chair light or heavy?
(17) You are too young.
(18) Is the window over there?.
(19) Here is a book.
(20) Are they in Berlin?

Translate from English to German

Code: Select all

Peter  kauft morgen   einen neuen Hut. 
(Peter buys  tomorrow a new hat)

"Peter is going to buy a new hat tomorrow."

(1) Peter is going to buy a new hat tomorrow (topic: tomorrow).
(2) Peter is going to buy a new hat tomorrow (topic: a new hat).
User avatar
Ghoster
cuneiform
cuneiform
Posts: 152
Joined: 29 Nov 2010 19:30

Re: New German lessons

Post by Ghoster »

Yes, finally some good lessons to improve my German; I hope you gonna continue it. I'll participate in these lessons for sure.
Ja, eindlich einige gute Lektionen um mein Deutsch zu verbessern; Ich hoffe, dass du wirst sie weiter. Ich werde in diesen Lektionen sicher beteiligen.
Spoiler:
(1) Is the dog happy?
Ist der Hund fröhlich?

(2) The sons are here.
Die Söhne sind hier.

(3) The cars are too slow.
Die Autos sind zu langsam.

(4) The men are pretty old.
Die Männer sind ganz alt.

(5) Mrs. Schmidt is a little stupid.
Frau Schmidt ist ein bisschen dumm.

(6) Are the books red?
Sind die Bücher rot?

(7) Is he very rich?
Ist sie sehr reich?

(8) The child is a little too heavy.
Das Kind ist ein bisschen zu schwer.

(9) Is the car blue?
Ist das Auto blau?

(10) Are you the mother?
Bist du die Mutter?
Sind Sie die Mutter?

(11) Is German difficult?
Ist Deutsch schwierig?

(12) The tables are new, but the chairs are old.
Die Tische sing neu, aber die Stühle sind alt.

(13) The sons are rich, but ugly.
Die Söhne sin reich, aber hässlich.

(14) The daughters are poor, but pretty.
Die Töchter sind arm, aber schön.

(15) Are the girls young and pretty?
Sind die Mädchen jung und schön?

(16) Is the chair light or heavy?
Ist der Stuhl leicht oder schwer?

(17) You are too young.
Du bist zu jung.
Sie sind zu jung.

(18) Is the window over there?
Ist das Fenster dort?

(19) Here is a book.
Hier is ein Buch.

(20) Are they in Berlin?
Sind sie in Berlin?

(1) Peter is going to buy a new hat tomorrow (topic: tomorrow).
Morgen kauft Peter einen neuen Hut.

(2) Peter is going to buy a new hat tomorrow (topic: a new hat).
Einen neuen Hut kauft morgen Peter.
Native: :pol:; Advanced: :usa: :chn: :nld:; Intermediate: :esp:; Lower intermediate: :deu: :rus: :fra: :nor:; Beginner: :jpn: :kor: :hkg:
Plusquamperfekt
cuneiform
cuneiform
Posts: 192
Joined: 25 Nov 2013 15:39

Re: New German lessons

Post by Plusquamperfekt »

Lesson 2

2.1 Personal pronouns
In English, "he" always refers to male persons, "she" to female persons and "it" to everything else. In German, "er", "sie" und "es" do not necessarily show the natural sex of the noun, but the grammatical gender. Examples:

Das ist ein TischM. ErM ist schwarz.
(This is a table. He (=the table) is black.)

Das ist eine FlascheF. SieF ist leer.
(This is a bottle. She (=the bottle) is empty.)

Das ist ein MädchenN. EsN ist hübsch.
(This is a girl. It (=the girl) is pretty.)

2.2 Possessive pronouns

Code: Select all


           M/N        F/PL

(a/an)     (ein)      (eine)
  
my         mein       meine     mein Vater, meine Mutter, mein Kind, meine Eltern*
your       dein       deine     dein Vater, deine Mutter, dein Kind, deine Eltern  

he         sein       seine     sein Vater, seine Mutter, sein Kind, seine Eltern
she        ihr        ihre      ihr Vater, ihre Mutter, ihr Kind, ihre Eltern
es         sein       seine     sein Vater, seine Mutter, sein Kind, seine Eltern

wir        unser      unsere    unser Vater, unsere Mutter, unser Kind, unsere Eltern
ihr        euer       eure      euer Vater, eure Mutter, euer Kind, eure Eltern
sie        ihr        ihre      ihr Vater, ihre Mutter, ihr Kind, ihre Eltern

Sie        Ihr        Ihre      Ihr Vater, Ihre Mutter, Ihr Kind, Ihre Eltern


*die Eltern = parents
2.3 Conjugation of verbs in the present tense

In German, there is only one conjugation. Some verbs are slightly irregular as there is a vowel change in the stem (for example "ich gebe" (I give) vs. "du gibst" (you give), but the suffixes are almost always the same. However, if the stem ends in <-t>, you have to use the suffixes <-est> and <-et> instead of
<-st> and <-t> for phonetic reasons, otherwise you wouldn't be able to pronounce the verb. If the stem ends in an alveolar fricative, then you just have to add a "-t" in the second person singular. The infinitive of most verbs ends in <-en>, some other verbs end in <-n>, <-eln> or <-ern>.

Code: Select all

Conjugation pattern

               Standard        after "t"        after "s/ss/ß"

ich            -e               		
du             -st             -est            -t
er/sie/es      -t              -et		

wir            -en				
ihr            -t              -et		
sie            -en				


Example       

stem:          leb- (live)     wart- (wait)     hass- (hate)

ich            lebe            warte		      hasse
du             lebst           wartest          hasst
er/sie/es      lebt            wartet		     hasst

wir            leben           warten		     hassen
ihr            lebt	         wartet           hasst
sie            leben           warten	        hassen
Some verbs:
* = irregular

haben* (have): ich habe, du hast, er/sie/es hat, wir haben, ihr habt, sie haben (tr: NOM ACC)
heißen (to be called): ich heiße, du heißt, er/sie/es heißt, wir heißen, ihr heißt, sie heißen (intr.: NOM NOMPRED)
lernen (learn): ich lerne, du lernst, er/sie/es lernt, wir lernen, ihr lernt, sie lernen (tr: NOM ACC)
kommen (come): ich komme, du kommst, er/sie/es kommt, wir kommen, ihr kommt, sie kommen (intr: NOM (aus DAT))
arbeiten (work): ich arbeite, du arbeitest, er/sie/es arbeitet, wir arbeiten, ihr arbeitet, sie arbeiten (intr: NOM (als NOMPRED))
studieren (study): ich studiere, du studierst, er/sie/es studiert, wir studieren, ihr studiert, sie studieren (intr: NOM (an DAT)
sprechen* (speak): ich spreche, du sprichst, er/sie/es spricht, wir sprechen, ihr sprecht, sie sprechen (tr: NOM ACC)
verstehen (understand): ich verstehe, du verstehst, er/sie/es versteht, wir verstehen, ihr versteht, sie verstehen (tr: NOM ACC)
kennen (know): ich kenne, du kennst, er/sie/es kennt, wir kennen, ihr kennt, sie kennen (tr: NOM ACC)
sehen* (see): ich sehe, du siehst, er/sie/es sieht, wir sehen, ihr seht, sie sehen (tr: NOM ACC)

Some comments:
- "studieren" and "lernen" are false friends: "lernen" means that you acquire new knowledge about something and it doesn't matter whether it is a deliberate act or not. It can thus be translated as "to learn" or "to study". However, you cannot use the verb "lernen" as a synonym for the meaning of "to get informed about" (a fact or a situation). In English, you could use the verb "to learn (about)" as well, but in German you would use the verb "erfahren".
"studieren" means that you are a university student studying a specific science or field like for example maths, biology or linguistics. All in all we could say that "studieren" and "to study" are cognates, but the use of "studieren" in German is much more limited than the use of "to study" in English.

2.4 The accusative of nouns

It is very easy to form the accusative of nouns. In the singular, feminine and neuter nouns have the same form as in the nominative case. In the plural, all nouns have the same form as in the nominative case. The only exceptions are masculine nouns in the singular. "der" becomes "den" and "ein" becomes "einen". All possessive pronouns receive an additional <-en>.

Code: Select all

       NOM                     ACC

masc   der Bruder              den Bruder        
       ein Vater               den Vater
       mein Sohn               meinen Sohn
       dein Tisch              meinen Tisch
       ...

fem    die Mutter              =
       eine Tochter            =
       meine Schwester         =
       deine Schule            =

neutr  das Kind                =
       ein Mädchen             =
       mein Haus               =
       dein Buch               =

plur   die Brüder              =
       Mütter                  =
       meine Kinder            =
       deine Häuser            =
A small group of masculine nouns gets an extra "-n" in the accusative singular:

Der Student ist hier. (The student is here) > Ich sehe den Studenten. (I see the student.)
Wie ist dein Name? (What is your name?) > Sag mir deinen Namen. (Tell me your name!)

2.5 The accusative of personal pronouns

Code: Select all

ich       mich
du        dich
er        ihn 
sie       sie 
es        es
wir       uns
ihr       euch
sie/Sie   sie/Sie
2.6 Numbers

As you surely already know, Germans say all numbers backwards. Instead of "twenty one", "twenty two" etc. we say "one-and-twenty", "two-and-twenty" etc.

Code: Select all

  0   null

  1   eins
  2   zwei
  3   drei
  4   vier
  5   fünf
  6   sechs
  7   sieben
  8   acht
  9   neun
 10   zehn

 11   elf
 12   zwölf
 13   dreizehn
 14   vierzehn
 15   fünfzehn
 16   sechzehn
 17   siebzehn
 18   achtzehn
 19   neunzehn
 20   zwanzig

 21   einundzwanzig (the "s" of "eins" is droppend!)
 22   zweiundzwanzig
 23   dreiundzwanzig
 24   vierundzwanzig
 25   fünfundzwanzig
 26   sechsundzwanzig
 27   siebenundzwanzig
 28   achtundzwanzig
 29   neunundzwanzig
 30   dreißig

 31   einunddreißig (see above)
 32   zweiunddreißig
 ... 

 40   vierzig
 50   fünfzig
 60   sechzig
 70   siebzig
 80   achtzig
 90   neunzig
100   hundert
2.7 Interrogative pronouns in German

Just as in English, question words are usually placed at the beginning of the sentence. The Verb remains at the second position. The most important question pronouns are:

Code: Select all

wer        who?
was        what?

wo         where? (location)
wohin      where to? (direction)
woher      where from? (origin)

wann       when?

warum      why

wie        how
Some example questions:

Code: Select all


WH     VERB       Rest

Wie    heißt      du?                What is your name?
Wo     wohnt      er?                Where do you live?
Woher  kommt      ihr?               Where are you from?
Wohin  gehen      die Studenten?     Where do you go?
Was    studiert   sie?               What is she studying?
Was    ist        dein Beruf?        What is your job?
Wie    geht       es dir?            How are you?
Wann   hast       du Zeit?           When do you have time?
Wie    alt        sind Sie?          What is your job?


I'll add some exercises soon!
Plusquamperfekt
cuneiform
cuneiform
Posts: 192
Joined: 25 Nov 2013 15:39

Re: New German lessons

Post by Plusquamperfekt »

Not bad, not bad, you seem to have much previous knowledge... :)
Ghoster wrote:Yes, finally some good lessons to improve my German; I hope you gonna continue it. I'll participate in these lessons for sure.
Ja, eindlich einige gute Lektionen, um mein Deutsch zu verbessern; Ich hoffe, dass du sie weiterführen wirst (besser. Ich hoffe, dass du weitere Lektionen machen/veröffentlichen wirst). Ich werde mich an diesen Lektionen sicher beteiligen.
Spoiler:
(1) Is the dog happy?
Ist der Hund glücklich? ("fröhlich" is not wrong, but rather used for people)

(2) The sons are here.
Die Söhne sind hier.

(3) The cars are too slow.
Die Autos sind zu langsam.

(4) The men are pretty old.
Die Männer sind ziemlich alt. (It is possible to use "ganz" as well, but it has a very specific pragmatic connotation)

(5) Mrs. Schmidt is a little stupid.
Frau Schmidt ist ein bisschen dumm.

(6) Are the books red?
Sind die Bücher rot?

(7) Is he very rich?
Ist sie sehr reich?

(8) The child is a little too heavy.
Das Kind ist ein bisschen zu schwer.

(9) Is the car blue?
Ist das Auto blau?

(10) Are you the mother?
Bist du die Mutter?
Sind Sie die Mutter?

(11) Is German difficult?
Ist Deutsch schwierig?

(12) The tables are new, but the chairs are old.
Die Tische sing neu, aber die Stühle sind alt.

(13) The sons are rich, but ugly.
Die Söhne sind reich, aber hässlich.

(14) The daughters are poor, but pretty.
Die Töchter sind arm, aber schön.

(15) Are the girls young and pretty?
Sind die Mädchen jung und schön?

(16) Is the chair light or heavy?
Ist der Stuhl leicht oder schwer?

(17) You are too young.
Du bist zu jung.
Sie sind zu jung.

(18) Is the window over there?
Ist das Fenster dort?

(19) Here is a book.
Hier is ein Buch.

(20) Are they in Berlin?
Sind sie in Berlin?

(1) Peter is going to buy a new hat tomorrow (topic: tomorrow).
Morgen kauft Peter einen neuen Hut.

(2) Peter is going to buy a new hat tomorrow (topic: a new hat).
Einen neuen Hut kauft morgen Peter.
User avatar
Ghoster
cuneiform
cuneiform
Posts: 152
Joined: 29 Nov 2010 19:30

Re: New German lessons

Post by Ghoster »

However, if the stem ends in <-t>, you have to use the suffixes <-est> and <-et> instead of
<-st> and <-t> for phonetic reasons, otherwise you wouldn't be able to pronounce the verb.
A phrase I've made up in my native language:

"Przestępstw w strwiąży"
[pʃɛst̪e̞mpst̪fː st̪rfʲjõ̞ɰ̃ʒə]

You ain't telling me what I'd be able to do.
Native: :pol:; Advanced: :usa: :chn: :nld:; Intermediate: :esp:; Lower intermediate: :deu: :rus: :fra: :nor:; Beginner: :jpn: :kor: :hkg:
Ambrisio
greek
greek
Posts: 475
Joined: 31 Jan 2013 07:48

Re: New German lessons

Post by Ambrisio »

But there are no occurrences of 'tst' or 'tt' in your phrase, Ghoster!

And don't forget that German does allow the phoneme sequence /tst/ - only it's spelled <zt> as in Arzt!

I've always found German genders hard to remember. Do you have any tricks/mnemonics?
Post Reply